هر ساله اخبار متعددی در مورد حوادث آتش‌سوزی از گوشه و کنار کشورمان به ویژه در تهران می‌شنویم؛ به‌صورتی‌که سالانه در کشور حدود پنجاه هزار حادثه آتش‌سوزی رخ می‌دهد. با وجود این نرخ نفوذ بیمه آتش‌سوزی در میان مردم در بین بیمه‌های عمومی، در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. در سال 95 شاهد حادثه ناگوار آتش‌سوزی پلاسکو بودیم. جدا از اتفاقات غم‌انگیز از دست دادن هم‌وطنانمان، خسارات مالی جبران‌ناپذیری نیز به تعداد زیادی از شهروندان و در نتیجه به اقتصاد کشور وارد شد. کسبه این ساختمان با اینکه می‌توانستند با پرداخت مبلغی ناچیز اموال خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهند، به دلیل بی‌اطلاعی یا سهل‌انگاری متحمل خسارتی جبران‌ناپذیر شدند که تأثیری قابل ملاحظه بر آینده حرفه‌ای و شخصیشان گذاشت.

خرید بیمه آتش‌سوزی، گامی هوشمندانه در راستای تامین آینده‌ای آرام و امن در صورت بروز حادثه‌های پیش‌بینی نشده است.  حوادث آتش سوزی در هر لحظه و هرجا ممکن است رخ دهد. از افتادن یک شمع کوچک روی فرش گرفته تا بازی کردن کودکان با هر وسیله آتش زایی یا فراموش کردن بستن شیر گاز و جرقه‌ای کوچک در وسایل الکترونیکی و برقی، هرکدام از این عوامل اجتناب ناپذیر هستند و ممکن است منجر به وقوع یک آتش سوزی مهیب شوند. چنین حوادثی علاوه بر خسارت‌های جانی غم‌انگیزی که به بار می‌آورد، همراه با زیان‌های مالی فراوان است که بخش زیادی از آنها را می‌توان با استفاده از بیمه آتش سوزی جبران کرد. به بیان دیگر، بیمه آتش سوزی علاوه بر ایجاد احساس امنیت، راه حلی مطمئن برای جبران خسارت‌های وارد شده بر دارائی‌های افراد است.

بیمه آتش سوزی

قرارداد بیمه آتش سوزی، توافقی است بین بیمه گذار از یکسو و بیمه گر از سوی دیگر که بر اساس آن بیمه گر متعهد می‌گردد در قبال دریافت حق بیمه، خسارت وارد به مورد بیمه ( اموال بیمه شده ) را در صورت وقوع خطرات بیمه شده ، که منجر به وارد آمدن خسارت به مورد بیمه شود ، در حدود تعهدات خود ( سرمایه مورد بیمه ) و برای دوره زمانی معین جبران نماید . در این حالت خسارت وارده قابل پرداخت به بیمه گذار و یا ذینفع مندرج در بیمه نامه می‌باشد.

در بیمه آتش سوزی، ساختمان و کلیه کالاها و لوازم موجود در آن در مقابل خطر آتش سوزی و انفجار و صاعقه بیمه می‌شود. همچنین خسارت های وارده ناشی از آتش سوزی و همچنین هزینه‌های پیشگیری از توسعه آتش در این بیمه نامه قابل جبران می‌باشد. البته لازم به ذکر است که غیر از خطر آتش‌سوزی، خطرات دیگری نظیر زلزله، سیل، طوفان، ترکیدگی لوله آب، ضایعات برف و باران، سقوط هواپیما و هلی کوپتر، شکست شیشه و سرقت از منزل نیز در بیمه آتش سوزی و با عنوان خطرات اضافی قابل پوشش است

 مزایای بیمه آتش سوزی

استفاده از بیمه آتش سوزی مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • جبران خسارت‌های کلی و جرئی که بر اثر خطرهای تحت پوشش به ساختمان بیمه شده وارد می‌شود.
  • پرداخت خسارت‌ها و هزینه های اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش و توسعه خسارت انجام می‌شود.
  • بازدید رایگان از مکان بیمه شده توسط کارشناسان متخصص و ارائه توصیه‌های لازم برای پیشگیری و کاهش حوادث و زیا‌ن ها انجام می‌شود.

انواع اموال مورد بیمه آتش سوزی

موارد تحت پوشش بیمه آتش سوزی عبارتست از واحد های مسکونی ، مراکز صنعتی ، غیر صنعتی و انبارها.

  • واحدهای مسکونی

بنا به درخواست بيمه‌گذار واحد مسكوني، علاوه بر خطرهاي حريق، انفجار و صاعقه در برابر كليه خطرهاي اضافي كه به آن اشاره شد با سرمايه دلخواه و به قيمت روز تحت پوشش قرار مي‌گيرد و حق بيمه سالانه آن با توجه به ارزش ساختمان و اثاث منزل و خطرهاي بيمه شده محاسبه خواهد شد.

  • مراكز صنعتي

شامل تمامي كارخانجات صنايع غذايي، آشاميدني، دخانيات، نساجي، پوشاك، چرم، چوب، كاغذ، مقوا، چاپ و صحافي، شيميايي، محصولات كاني غيرفلزي، فلزات اساسي و صنايع متفرقه مي‌شود. ساختمان تأسيسات ماشين‌آلات مواد اوليه موجود و محتويات هر يك از مراكز ياد شده را مي‌توان در مقابل خطرهاي آتش‌سوزي، انفجار، صاعقه و همچنين كليه خطرهاي اضافي ذكر شده به قيمت روز بيمه نمود.

  • مراکز غیر صنعتی

سرمايه ارزش اعياني ساختمان و تاسيسات منصوبه، ارزش دکوراسيون واثاثه اداري، و موجودي‌ در اين بيمه‌نامه تحت پوشش قرار مي‌گيرند. واحدهاي تجاري، اداري، مجموعه‌هاي رفاهي، آموزشي، خدماتي از جمله مراکزي هستند که در اين طبقه قرار مي‌گيرند. بنابراين طيف وسيعي از مشاغل واصناف در ابن گروه قرار دارند. نرخ بيمه‌نامه آتش‌سوزي براي هريک از مشاغل زيرگروه (غير صنعتي) مستقيما با ماهيت ريسک و شدت و تواتر ريسک حريق در آن شغل وشرايط محيطي وايمني محل مورد بيمه مرتبط است و طبيعي است که واحدهايي که از شرايط ايمني بهتري نسبت به سايرين برخوردارند حق بيمه کمتري براي تحت پوشش قرار دادن اموال خود پرداخت نمايند.

  • انبارها

انبار کالا به محلی اطلاق می گردد که یک یا چند نوع کالای بازرگانی، محصولات صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده های دامی وکشاورزی در آنجا نگهداری می شود.

انبارها بر اساس ماهیت نگهداری و مالیکت آن به انبارهای عمومی(بنگاه عمومی)، انبار اختصاصی، انبار گمرکی و … تقسیم می شوند.

وظایف بیمه‌گذار (مشتری) در صورت وقوع حادثه

مطلع کردن شرکت‌بیمه ظرف مدت حداکثر ۵ روز از زمان وقوع حادثه

ارسال مبلغ تقریبی خسارت برای بیمه‌گر ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز از زمان مطلع شدن از حادثه

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش خسارت

مدارک اعلام خسارت

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده خسارت :

الف- ارائه اصل بیمه نامه و شرایط و ضمائم پیوست و رسید پرداخت حق بیمه و الحاقیه احتمالی

ب– ارائه کارت ملی

ج-ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه متعلق به بیمه گذار

در صورتیکه مالکیت و یا اجاره نامه محل مورد بیمه بنام سایر وابستگان درجه یک بیمه گذار باشد ( همسر ، فرزند ، پدر یا مادر ) ارائه مستندات شناسایی الزامی است . در صورتیکه اشخاص ثالث بعنوان ذینفع مورد بیمه شناخته شوند می بایست نام ایشان در بیمه نامه بعنوان ذینفع ذکر شده باشد

د- ارائه فهرست اموال آسیب دیده و مبلغ تقریبی خسارت

هـ – اصل گزارش آتش نشانی و نیروی انتظامی

و – اصل گزارش مراجع ذیصلاح در خصوص حوادث غیرمترقبه

دریافت خسارت بیمه آتش‌سوزی

بعد از بروز خسارت ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی می‌توان طی چند روز (معمولاً 5 روز) گزارش بروز خسارت را به شرکت بیمه ارائه داد. در این شرایط شرکت بیمه کارشناسی را به محل مورد بیمه اعزام می‌کند تا میزان خسارت وارده را برآورد کند و بعد از ارائه گزارش کارشناس، در صورت توافق طرفین بر سر مبلغ خسارت، مراحل پرداخت طی می‌شود.

  • نارضایتی از خسارت پرداختی بیمه آتش سوزی: در صورتی‌که طرفین بیمه‌گر و بیمه‌گزار بر سر مبلغ خسارت به توافق نرسند، مسئله را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند. حل اختلاف در چنین حالتی به این صورت است که سه کارشناس موضوع را بررسی می‌کنند و به اجماع می‌رسند. هر یک از طرفین یک کارشناس را انتخاب می‌کند و دو کارشناس منتخب کارشناس سوم را انتخاب ‌می‌کنند.
  • خسارت عمدی در بیمه آتش سوزی: در صورتی که مشخص شود بیمه‌گزار عمداً موجب آتش‌سوزی مورد بیمه شود تا بتواند از طریق دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه سودجویی کند، نه تنها هیچ خسارتی به او پرداخته نمی‌شود بلکه ممکن است از طریق مراجع قانونی نیز مورد پیگرد قرار گیرد. همچنین در مواردی که حادثه آتش‌سوزی مشکوک به عمدی بودن است، روند پرداخت خسارت ممکن است تا چند سال به طول بیانجامد.
  • اعلام سرمایه بالاتر در بیمه آتش سوزی: اگر بیمه‌گزار ارزش املاک و اموال خود را بیش از مقدار واقعی اعلام کرده باشد در هنگام بروز خسارت و بعد از بازبینی کارشناس، هزینه‌ای برابر ارزش واقعی املاکش به او داده می‌شود و نه بیشتر. در واقع این کار نه تنها سودی برای بیمه‌گزار ندارد که بیمه‌گزار باید ماهانه هزینه اضافه‌ای را بابت پرداخت حق بیمه خود صرف کند.
  • اعلام افزایش ریسک در بیمه آتش سوزی: درصورتی‌که ریسک مورد بیمه بالاتر رفته باشد و خسارتی ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه آتش‌سوزی بروز نماید ممکن است شرکت بیمه هیچ هزینه‌ای بابت خسارت وارد شده تقبل نکند. برای مثال اگر در بیمه‌گزار در انباری که حاوی مواد اولیه تولیدی لباس است مواد مشتعل بگذارد و این را به بیمه‌گر اطلاع ندهد در صورت بروز حادثه ممکن است نتواند هیچ خسارتی دریافت کند.

فسخ بیمه آتش‌سوزی

اگر بیمه‌نامه هنوز صادر نشده باشد می‌توانید درخواست فسخ بیمه و بازگشت هزینه را ثبت کنید. اما در صورتی‌که بیمه‌نامه صادرشده باشد، شرکت بیمه نسبت به لغو آن تصمیم‌گیری می‌کند.