مسئولیت مدنی مدیران مراکز آموزشی در برابر استفاده کنندگان بدین معنی که چنانچه در طول دوره آموزشی خسارت جانی به شرکت کنندگان وارد آید ، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد. تصور کنید یکی از دانشجویان یا دانش آموزان در حال عبور از راه پله ها بدلیل خیس بودن راه پله تعادل خود را از دست بدهد و پس از برخورد با پله ها فوت نماید، در چنین شرایطی  مدیر مرکز آموزشی مسئول حادثه شناخته خواهد شد و می بایست دیه فوت دانشجو یا دانش آموز را پرداخت نماید. حال اگر مدیر مرکز آموزشی بیمه مسئولیت داشته باشد خسارت وارده توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.  لازم به ذکر است بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی صرفا خسارت های وارده به استفاده کنندگان یا دانشجویان و دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهد و حوادث احتمالی کارکنان و پرسنل مرکز آموزشی در تعهدات این بیمه نیست.

مخاطبین بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

  • تمامی مدیران مدارس (دولتی یا غیر انتفاعی)
  • مدیران مراکز آموزش زبان
  • مدیران دانشگاه ها
  • مدیران مراکز آموزش کامپیوتر
  • مدیران مراکز آموزش موسیقی

و…. می توانند از این بیمه نامه استفاده کنند

بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تنها استفاده کنندگان از مراکز آموزشی مانند دانش آموزان و دانشجویان را تحت پوشش بیمه ای قرار می دهد و کارکنان و پرسنل مراکز آموزشی را شامل نمی شود و مدیران مراکز آموزشی برای تحت پوشش قرار دادن پرسنل و کارکنان خود باید بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان مشاغل (خدماتی – صنعتی -تجاری) را خریداری فرمایند.

اهداف بیمه نامه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

مسئولیت افرادی که در مراکز آموزشی مشغول به کار یا تحصیل هستند، بر عهده مدیران این مراکز می‌باشد. از این رو در صورتی که برای یکی از افراد در زمان حضور در مرکز آموزشی اتفاقی رخ‌ دهد، خسارات آن بر عهده مدیران مراکز می‌باشد. بیمه‌نامه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی به منظور پوشش خسارت‌های جانی احتمالی برای افراد در مراکز آموزشی صادر می‌شود.

قیمت بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

عوامل زیر در تعین حق بیمه (قیمت) بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی تأثیرگذارند

مدت بیمه‌نامه

  • میزان تعهدات جانی
  • سابقه عدم خسارت
  • ظرفیت مرکز آموزشی
  • نوع آموزش (تئوری یا عملی)

وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه نامه مسئولیت مدنی مدیران مراکز آموزشی

بیمه گذار باید کلیه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار شرکت بیمه قرار داده باشد.

بیمه گذار موظف است در طول مدت اعتبار بیمه نامه هرگونه تغییر کمی و کیفی را که در وضعیت خطر حاصل شود و یا تغییراتی را که در چگونگی ارتباط بیمه گذار با موضوع بیمه به وجود آید، ظرف ده روز بصورت کتبی به اطلاع بیمه ایران برساند.

بیمه گذار موظف است اقدامهای لازم را که عرفاً برای جلوگیری از وقوع حوادث رعایت می نماید به عمل آورد.

بیمه گذار مکلف است وقوع هرگونه حادثه موضوع این بیمه نامه و همچنین هرنوع ادعا و یا مطالبه علیه خود را که به این بیمه نامه مربوط شود اعم از این که مطالبه و ادعا کتبی یا شفاهی و یا بصورت ارسال اظهارنامه و یا اقامه دعوی در مراجع قضایی باشد، بدون فوت وقت در اولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز (به استثنای تعطیلات رسمی) از تاریخ وقوع آن به اطلاع بیمه گر برساند و نیز مکلف است متعاقباً کیفیات مطالبه و یا دعوی، نام و نشانی مطالبه کننده و یا اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوی شده است. مشخصات زیاندیده، نام و نشانی شهود احتمالی، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که بر آن وقوف دارد و هر نوع اسناد و مدارکی را که در این باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم و بیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید.

بیمه گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از این که از طرف مدعی خسارت یا دستگا ههای قضایی دریافت نموده باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه گر ارسال دارد و در صورت تأخیر مسئول جبران ضرر و زیان هایی که از این طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود.

بیمه گذار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر به عمل آورد. کلیه کارکنان بیمه گذار متناسب با وظایف خودداری تجربه، تخصص و مهارتهای لازم باشند

خسارت در بیمه مسئولیت مدیران آموزشگاه

مدارک لازم جهت دریافت خسارت

از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت 5 روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده می باشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید.

برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟

اگر فوت رخ نداده باشد

مدارک زیر از بیمه‌گذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته می‌شود:

  • صورت‌حساب بیمارستان
  • قبوض پرداختی
  • شرح عمل جراحی
  • خلاصه پرونده بیمارستان
  • شناسنامه و کپی شناسنامه مصدوم
  • کارت ملی و کپی کارت ملی مصدوم
  • فرم “گواهی پزشک معالج” تکمیل شده
  • مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور

اگر فوت رخ داده باشد

مدارک زیر از بیمه‌گذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته می‌شود:

  • کپی برابر اصل گواهی فوت
  • کپی برابر اصل شناسنامه باطل‌شده
  • کپی برابر اصل گذارش نیروی انتظامی
  • کپی برابر اصل بازپرس کار و امور اجتماعی
  • کپی برابر اصل گذارش پزشکی قانونی (معاینه جسد)
  • کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت
  • مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور

فرایند دریافت خسارت

این فرآیند به منظور بررسی و پرداخت خسارت بیمه ‌نامه‌های مسئولیت مدنی ناشی از مسئولیت مدنی مدیران مراکز آموزشی و با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمه‌گزار آغاز می‌شود. اعلام خسارت رخ‌داده باید ظرف مدت 5 روز پس از وقوع خسارت صورت گیرد. این فرآیند به شرح زیر است:

  • بیمه‌گزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسئولیت تحویل می‌دهد. (در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد، می‌تواند خسارت را با تکمیل فرم “اعلام خسارت در بیمه‌های مسئولیت و طرح‌های مخصوص” اعلام نماید.)
  • اطلاعات زیر باید در اعلام خسارت عنوان شوند:
  • عنوان بیمه‌گزار
  • شماره بیمه‌نامه
  • نوع حادثه
  • شرح حادثه
  • تاریخ و محل وقوع حادثه
  • مشخصات زیان‌دیدگان

نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره می‌شود.

  • فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مسئولیت مدنی” با توجه به اصل بیمه‌نامه صادر شده، توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌های مسئولیت تکمیل شده و در پرونده قرار داده می‌شود.
  • کارشناس فنی آزاد به محل حادثه اعزام می‌شود.

کارشناس فنی باردیدی از محل بعمل آورده و صورت‌جلسه بازدید را تنظیم و امضا می نماید. بیمه‌گزار با امضای خود صورت‌جلسه تهیه شده را تایید می‌نماید.

  • مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار رسانده می‌شود.
  • بیمه‌گزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمه ‌نامه‌های مسئولیت تحویل می‌دهد.
  • خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مسئولیت مدنی” ذکر می‌شود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر می‌شود.
  • قسمت اطلاعات اولیه فرم “استعلام پرداخت حق‌بیمه” توسط کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود. این قسمت شامل اطلاعات زیر است:
  • شماره بیمه‌نامه
  • بیمه‌گزار
  • مبلغ حق‌بیمه
  • بیمه‌گزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم “استعلام پرداخت حق‌بیمه”، فرم تکمیل شده استعلام حق‌بیمه‌های پرداختی خود را دریافت می‌نماید.
  • کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدارک خسارت را بررسی می‌نماید.
  • خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مسئولیت مدنی” بیمه‌های مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه می‌شود.
  • حواله پرداخت خسارت در 7 نسخه صادر و مهر و امضا می‌گردد. در صورتی که بیمه‌گزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمه‌شده (خسارت‌دیده) را ارائه نماید)
  • دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمه‌گزار/ بیمه‌شده/ نماینده قانونی بیمه‌شده تحویل داده می‌شود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.

فسخ و بطلان بیمه نامه

این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ شود :

از طرف بیمه گر:

  • درصورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
  • در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوط.
  • در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
  • بعد از پرداخت هر خسارت.

از طرف بیمه گذار :

در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.

تبصره : در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدتی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.

نکات مهم در بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

در صورتی که مسئولیت موضوع این بیمه نامه بموجب بیمه نامه های دیگری نیز مورد تأمین قرار گرفته باشد، تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد.

خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گذار مستقیماً از طرف بیمه گر به شخص زیاندیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص زیاندیده بری الذمه می گردد.

نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را بصورت کتبی باطلاع بیمه گر برساند. در صورت تغییر نشانی و اعلام آن به بیمه گر، نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گذار معتبر شناخته می شود.

بیمه گر و بیمه گذار سعی خواهند کرد کلیه اختلافات ناشی از این بیمه نامه طریق داوری حل و فصل کنند. در اینصورت هر یک از طرفین داور انتخابی خود را به طرف دیگر معرفی می کند. در صورتی که داوران مزبور به توافق نرسند یک نفر را به عنوان سر داور انتخاب می کنند. سر داور و داوران مبادرت به صدور حکم داوری می نمایند. در صورت عدم توافق در موارد داوری، رسیدگی به کلیه اختلافات مذکور در صلاحیت محاکم صلاحیتدار خواهد بود.

این بیمه نامه بر مبنای اظهارات کتبی بیمه گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هرگونه تغییری در آن به موجب الحاقی صادره از طرف بیمه گر خواهد بود. هرگاه مفاد الحاقی با موافقت هایی که بین طرفین به عمل آمده مطابقت نکند بیمه گذار موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ صدور، تغییر و یا تصحیح الحاقی را کتباً خواستار شود وگرنه اوراق مذکور قطعی تلقی خواهد شد.

مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه دو سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع می شود.

در مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است بر طبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.