شرایط سنی بیمه تکمیلی

بیمه‌های اشخاص غالباً دارای محدودیت سنی هستند. یعنی اگر سن متقاضی بیشتر از حد مشخصی باشد، بیمه‌گر او را بیمه نکرده یا با شرایط خاصی ریسک وی را به عهده می‌گیرد. در بیمه درمان تکمیلی نیز این موضوع برقرار است.شرایط سنی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در قراردادهای بیمه مطرح می‌شود. با بالا رفتن سن احتمال بروز بیماری‌ها و انواع آسیب‌دیدگی‌ها افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر افراد در سن‌های بالاتر نیاز بیشتری به درمان پیدا می‌کنند. شرکت‌های بیمه برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر به بیمه‌شوندگان و کنترل هزینه‌های درمان افراد تحت‌پوشش، محدودیت‌های سنی برای بیمه تکمیلی مشخص می‌کنند. محدودیت‌های سنی در بیمه درمانی تکمیلی با توجه به نوع بیمه مشخص می‌شود. بیمه تکمیلی معمولا شامل دو دسته بیمه تکمیلی گروهی و بیمه تکمیلی انفرادی است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

شرایط سنی بیمه تکمیلی درمانی انفرادی

پیش از هرچیز بگوییم که همه شرکت‌های بیمه‌گذار، بیمه درمانی تکمیلی انفرادی ارائه نمی‌دهند. با این‌ وجود، شرایط سنی برای این نوع بیمه در هر شرکت با دیگری متفاوت است. در بیمه تکمیلی درمانی انفرادی شرایط سخت‌تری برای بیمه‌ شوندگان در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گذار افراد بالای ۷۰ سال را تحت هیچ شرایطی بیمه نمی‌کنند. همچنین افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند، باید علاوه‌بر پرداخت حق بیمه بیشتر، مدارک متعددی ارائه دهند. شرکت بیمه ممکن است از متقاضی بخواهد برای انجام بعضی از آزمایش‌های پزشکی به پزشک معتمد سازمان مراجعه کند. به‌عنوان مثال، همه افراد در سنین بالا نمی‌توانند از بیمه تکمیلی دندانپزشکی استفاده کنند و برای بیمه شدن، باید توسط پزشک متخصص معاینه شوند.

البته توجه داشته باشید که ممکن است بعضی از شرکت‌های بیمه در دوره‌های زمانی مشخصی این قوانین را به‌صورت درون شرکتی تغییر دهند و محدودیت‌های سنی را در نظر نگیرند یا آن را با نرخی دیگر منظور کنند.

شرایط سنی برای دریافت بیمه تکمیلی گروهی

بیمه‌های تکمیلی گروهی برای سازمان‌ها با تعداد نفرات بالای 50 نفر در نظر گرفته می‌شود. هرچقدر تعداد متقاضیان بیمه تکمیلی در یک شرکت افزایش پیدا کند، افراد حق بیمه تکمیلی کمتری پرداخت خواهند کرد. معمولا افرادی که تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی هستند تا سن ۶۰ سالگی از همه مزایای بیمه برخوردار می‌ شوند. نرخ بیمه درمان برای این دسته از افراد تغییری نمی‌کند. در واقع هیچ‌گونه محدودیتی برای افراد زیر ۶۰ سال و اعضای خانواده آن‌ها وجود ندارد. اما افراد ۶۱ تا ۷۰ سال برای قرار گرفتن تحت پوشش‌های بیمه باید حق بیمه‌ای با ۵۰ درصد بیشتر از حالت عادی پرداخت کنند. افزایش هزینه بیمه تکمیلی برای افراد بالای ۷۰ سال تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

شرایط بیمه درمان تکمیلی برای گروه های کمتر از 50 نفر

  • در صورت تشخیص پزشک متخصص و معتمد شرکت های بیمه‌گر، پرداخت هزینه معاینات پزشکی به عهده بیمه‌گزار است.
  • سقف تعهدات بیمه‌گر برای تمام اعضای خانواده یا گروه در تمام عمل جراحی های تعهد شده( شامل جراحی های تخصصی، فوق تخصصی و عمومی) یکسان است.
  • پوشش هزینه های رفع عیوب انکساری چشم خارج از مسئولیت بیمه‌گر است و بیمه‌گر تعهدی در قبال آن‌ها نمی‌پذیرد.
  • بیمه‌گر می تواند با بررسی معاینات و پرسشنامه های سلامت اعضای خانواده، از بیمه کردن فرد یا گروه یا خانواده ای خودداری نماید.
  • پرداخت هزینه های زایمان طبیعی و سزارین و هزینه بیماری های دارای سابقه درمان قبل از بیمه شدن، در سال اول قرارداد میسر نیست.
  • بیمه‌گزار باید حداکثر طی 5 روز از زمان بستری شدن هریک از بیمه‌شدگان در بیمارستان و قبل از ترخیص به بیمه‌گر اطلاع دهد.
  • در مواردی که بیمه شده با معرفی‌نامه بیمه‌گر از خدمات مراکز درمانی طرف قرارداد استفاده نماید، صورت حساب مرکز درمانی اساس محاسبه هزینه های مورد تعهد خواهد بود.در غیر این صورت، هزینه‎های مربوط براساس شرایط قراردادهای بیمه‌گر با بیمارستان هم‌تراز پرداخت خواهد شد.
  • بیمه‌گزار در انتخاب هریک از بیمارستان‌های داخل کشور مختار است و پس از پرداخت هزینه مربوطه، فاکتور را باید به همراه گواهی پزشک معتمد بیمه‌گر درخصوص علت بیماری و شرح درمان‌ها دریافت و به بیمه‌گر ارائه نماید.