بیمه عمر چیست؟

انسان‌ از آغاز پيدايش‌ جوامع‌ انساني‌، در جستجوي‌ غريزي‌ به‌ دنبال‌ تأمين نیازهاي‌ جسمي‌، اقتصادي‌، اجتماعي‌ وسياسي‌ بوده‌ است‌. باتوجه‌ به‌ همين‌ نياز بوده‌ كه‌ شركتهاي‌ بيمه‌ با ارائه‌ طرحهاي‌ متفاوت‌ و ابتكاري‌ متناسب‌ با نيازهاي‌جوامع‌ انساني‌ درپي‌ تأمين‌ و تسهيل‌ اين‌ غريزه‌ ثبات‌ مالي‌ و اقتصادي‌ برآمدند تا در زمان‌ بروز حادثه‌ ناگوار، شيرازه‌اقتصاد خانواده‌ها از هم‌ نپاشد و افراد وابسته‌ به‌ شخص‌ متوفي‌ و يا حادثه‌ ديده‌ بتوانند از مزاياي‌ اين‌ تأمين‌ اقتصادي‌بهره‌مند شوند. نيازهاي‌ خانواده‌ در اغلب‌ جوامع‌ بشري‌ با هر درجه‌اي‌ از پيشرفت‌ و تكامل‌ را مي‌توان‌ به‌ شرح‌ زيرطبقه‌بندي‌ كرد :
تأمين‌درآمدي‌معين‌ و مشخص‌براي‌افراديك‌خانواده‌پس‌ازفوت‌نان‌آور خانواده‌
تأمين‌ درآمدي‌ معين‌ و مشخص‌ براي‌ ايام‌ از كارافتادگي‌، پيري‌ و بازنشستگي‌.

بیمه عمر یکی از انواع بیمه اشخاص است که علاوه بر ارائه‌ پوشش‌هایی برای زمان حیات، پوشش‌های مخصوص در مقابل خطرهای فوت نیز دارد و شخص بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت مبلغی به عنوان حق‌بیمه و انتخاب پوشش‌های مورد نظر، بیمه عمر مناسب خود را از شرکت بیمه تهیه کند. این بیمه را می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز معرفی کرد که برای افراد آینده‌نگر بسیار مفید خواهد بود. به نحوی که‌ می‌توان گفت خرید بیمه عمر به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مزیت‌های بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک داراست.

شما در بیمه عمر با پرداخت مبلغ مشخصی در طول چندین سال به شرکت بیمه، خود را بیمه می کنید و از پوشش های خاصی برخوردار می شوید. بنابراین در صورت بروز هرگونه حادثه ای برای شما، شرکت بیمه متعهد می شود به شما مبلغی به عنوان خسارت پرداخت کند. به طور مثال وقتی شما بدنه وسیله نقلیه خودرا بیمه کنید در صورت داشتن تصادف می توانید مبلغ خسارت را از بیمه دریافت کنید. همانطور که بیمه کردن منزل و اتومبیل ضروری است قطعا داشتن بیمه عمر از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. شما با بیمه کردن خود و تهیه بیمه عمر در صورت بروز حادثه ناگوار برایتان، میتوانید با ارائه مدارک مربوط خسارت آنرا دریافت کنید.

بیمه زندگی (بیمه عمر)، (به انگلیسی: Life insurance) قراردادی است که میان یک شرکت بیمه و شخص بیمه شونده (یا ضامن وی) منعقد می‌شود، که در آن بیمه شونده متعهد به پرداخت مبلغی به صورت تعیین شده (که غالباً در اقساط بلند مدت طراحی می‌شود) در قرارداد می‌گردد و این پرداخت‌ها تا زمانی معین، بسته به نوع قرارداد، ادامه خواهد داشت و با بروز وقایعی چون: فوت طبیعی،فوت بر اثرحادثه،نقص عضو ،پرداخت هزینه های پزشکی حادثه، ابتلا به بیماری های خاص یا ازکارافتادن بیمه شده، شرکت بیمه موظف خواهد بود، سرمایه بیمه شده را به‌طور یکجا یا به صورت مستمری به بیمه‌گذار یا به شخص ثالثی که وی تعیین کرده، بپردازد.

بیمه‌های عمر به‌طور کلی دارای دو نوع متفاوت می‌باشند:

  • حفاظتی: که خود شامل دو گونه بیمه‌های عمر در صورت حیات بیمه شده و بیمه‌های عمر در صورت فوت بیمه شده‌است و در پایان قرارداد به صورت یکجا به فرد یا ضامن وی پرداخت می‌شود.
  • سرمایه گذاری: که باید گفت این بیمه نامه نوعی سرمایه برای بیمه‌گذار محسوب شده و در صورت حیات یا فوت از جانب شرکت بیمه به او پرداخت می‌شود.

اصطلاحات بیمه عمر

بیمه‌گر: شرکتی که فرد متقاضی (بیمه‌گذار) را تحت پوشش بیمه عمر قرار می‌دهد.

بیمه‌گذار: فردی که خرید بیمه عمر را انجام داده و طبق قرارداد حق بیمه را پرداخت می‌کند. شخص بیمه‌گذار می‌تواند در طول مدت قرارداد بیمه عمر تغییر کند.

بیمه‌شده: فردی که تحت پوشش بیمه عمر قرار دارد و فوت یا حیاتش شرط اصلی برقرار بودن بیمه عمر می‌باشد. بیمه‌شونده و بیمه‌گذار می‌توانند یک نفر باشند، اما این امکان وجود دارد که شخصی فرد دیگری را بیمه کند. برای نمونه فردی فرزند خردسال خود را بيمه عمر و پس انداز و آتیه کرده و حق بیمه‌هایش را پرداخت می‌کند.

ذینفع: شخصی که از سوی بیمه‌گذار تعیین می‌شود تا پس از فوت بیمه‌شده، سرمایه بیمه عمر را دریافت نماید.

سرمایه فوت: مبلغی است که در صورت فوت بیمه‌شده، شرکت بیمه متعهد می‌شود به ذی‌نفعان بیمه عمر پرداخت نماید.

سرمایه حادثه (سرمایه فوت ناشی از حادثه): در صورتی که فرد بیمه‌شده بر اثر حادثه فوت کند، سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه فوت به ذی‌نفعان او تعلق می‌گیرد.

ضریب تشکیل سرمایه: این ضریب در شرکت‌های مختلف متفاوت می‌باشد. ضریب تشکیل سرمایه، بر حق بیمه سالیانه اعمال شده و سرمایه فوت را تعیین می‌کند. بعنوان مثال اگر سالیانه ۶۰۰ هزار تومان حق بیمه عمر پرداخت شده و ضریب تشکیل سرمایه ۲۵ برابر باشد، سرمایه فوت بیمه گذار ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.این عدد به صورت میانگین 25 بوده و بسته به سن بیمه شده میتواند از 25 تا 40 برابر باشد

صور مختلف‌ بيمه‌هاي‌ عمر در جهان‌

جوامع‌ انساني‌ نيازهاي‌ مختلف‌ اقتصادي‌ دارند و با همين‌ ديدگاه‌ شركتهاي‌ بيمه‌ طرحهاي‌ متفاوتي‌متناسب‌ با نياز اين‌ جوامع‌ ارائه‌ داده‌اند. آنچه‌ ما در اينجا به‌ آن‌ اشاره‌ مي‌كنيم‌ تقسيم‌بندي‌ مختلف‌بيمه‌هاي‌ عمر است‌، حال‌ آنكه‌ هريك‌ از نمونه‌هاي‌ ذكر شده‌ داراي‌ زير گروههاي‌ بسيار متفاوتي‌ است‌.
بيمه هاي تمام عمر
بيمه عمرزماني
بيمه ها مختلط پس انداز
بيمه هاي مستمري
بيمه ها بازنشستگي
بيمه هاي عمر گروهي

بهترین بیمه عمر

بهترین بیمه عمر با توجه به هدف هر فرد از خرید آن متفاوت می‌باشد. بهترین بیمه عمر برای افرادی که آن را صرفا جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت خریداری می‌کنند، بیمه عمری است که حداکثر میزان حق‌بیمه پرداختی، حداقل پوشش‌های بیمه‌ای و حداکثر میزان سوددهی را داشته ‌باشد. همچنین برای آن دسته از افرادی که بیمه عمر را با توجه به مفهوم بیمه‌ای آن خریداری می‌کنند، بیمه عمری بهتر است که پوشش‌های کامل‌تر و مناسب‌تری را ارائه‌ می‌دهد.

در ادامه مطالب به تشریح کامل انواع بیمه های عمر خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *