با توجه به افزایش هزینه های مربوط به خرید خودرو در کشور ایران و به دنبال افزایش هزینه های مربوط به تعمیر خودرو، لازم است که افراد برای کاهش هزینه های تعمیر خودروی خود، اقداماتی را انجام دهند. خرید بیمه بدنه خودرو، یکی از روش هایی است که افراد می توانند با کمک آن هزینه های مربوط به تصادفات را کاهش دهند. البته خرید و دریافت بیمه بدنه خودرو، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه با مزایا و معایب این بیمه آشنا می شویم.

مزایای بیمه بدنه خودرو

با توجه به اینکه افراد برای خرید بیمه بدنه خودرو، یک هزینه اضافی را متحمل می شوند، ممکن است این سوال برای آن ها پیش آید که مزایای بیمه بدنه خودرو چیست؟ به طور کلی، همانطور که از نام بیمه بدنه خودرو مشخص است این بیمه خسارت های مربوط به بدنه خودرو  را جبران می کند. بنابراین، خرید بیمه بدنه خودرو در زمانی که خودروی شما سالم است یک آینده نگری محسوب می شود.

یکی از مزایای بیمه بدنه خودرو، پوشش های مختلفی است که این بیمه ارائه می کند. در واقع، پوشش های اصلی که بیمه بدنه خودرو برای افرادی که بیمه خودرو خریداری کرده اند، به شرح زیر می باشد.

  • پرداخت هزینه های مربوط به هر گونه تصادفات با خودروی دیگر، تصادف با جسم ثابت و تصادف با جسم متحرک
  • پرداخت خسارت های مربوط به حادثه ها
  • پرداخت هزینه های مربوط به واژگونی خودرو، سقوط خودرو، آتش گرفتن خودرو، صاعقه و یا افجار خودرو
  • پرداخت هزینه های مربوط به سرقت خودرو
  • پرداخت خسارت هایی که در جریان نجات و یا انتقال خودرو آسیب دیده به آن وارد می شود.

در صورتی که خطرات اصلی تحت پوشش بیمه به خودرو اعمال شود، خسارت های باطری و لاستیک های خودرو تا 50 درصد قیمت نو قابل پرداخت می باشد. بنابراین، تمامی پوشش های ذکر شده، پوشش هایی است که همه بیمه های بدنه خودرو ارائه می کنند. لازم به ذکر است که پوشش های ذکر شده، جزء پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو محسوب می شوند. در صورتی که بخواهید از پوشش های اضافه بیمه بدنه خودرو استفاده کنید، می بایست که هزینه هر یک از پوشش های اضافی بیمه بدنه خودرو را علاوه بر هزینه اصلی بیمه بدنه پرداخت کنید.

از جمله مزایای بیمه بدنه خودرو، همین پوشش های اضافی است. پوشش های اضافی که ممکن است برای هر یک از پوشش های بیمه بدنه خودرو توسط افراد در نظر گرفته شود، شامل موارد زیر می باشند.

  • پرداخت هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب برای خودرو های آسیب دیده که می بایست منتقل شوند.
  • پرداخت هزینه های مربوط به شکست شیشه
  • پرداخت هزینه های مربوط به خسارت هایی که در جریان حوادث طبیعی به خودرو وارد می شوند.
  • پرداخت هزینه های مربوط به کشیدن میخ بر روی بدنه خودرو

یکی دیگر از مزایای دریافت بیمه بدنه خودرو این است که افراد در صورتی که در یک سال خسارتی را به بیمه وارد نکرده باشند، مشمول دریافت تخفیف می شوند. در واقع، بسیاری از شرکت های بیمه گر برای آن دسته از افرادی که در 1 سال، 2 سال، 3 سال و 4 سال هیچ گونه خسارتی از شرکت برای بدنه خودروی خود دریافت نکرده باشند، یک تخفیف در نظر می گیرد که البته درصد مربوط به هر یک از این سال ها متفاوت است. بدیهی است که اگر 4 سال خسارت بیمه بدنه از شرکت بیمه گر دریافت نشده باشد، بیشترین تخفیف ( 60 درصد ) برای افراد در نظر گرفته خواهد شد.

معایب بیمه بدنه خودرو

خرید بیمه بدنه خودرو معایبی هم دارد که شما می توانید بسته به نظر خود و بسته به معایب و مزایای بیمه بدنه خودرو تصمیم بگیرید که بیمه بدنه خودرو را خریداری کنید یا خیر! معایب بیمه بدنه خودرو چیست؟ در ادامه به معایب بیمه بدنه خودرو اشاره می کنیم.

اولین عیبی که می توان برای دریافت بیمه بدنه خودرو ذکر کرد این است که شما با خرید بیمه بدنه خودرو می بایست به صورت سالانه هزینه مربوط به بیمه بدنه خودرو را به شرکت بیمه گر پرداخت کنید؛ اما ممکن است تا سالیان سال نیازی به استفاده از پوشش های بیمه بدنه خودرو نداشته باشید. به هر حال این یکی از معایب کلی برای خرید بیمه بدنه خودرو محسوب می شود؛ اما بهتر است که به این موضوع دقت داشته باشید که اگر خدایی ناکرده یک تصادف برای شما ایجاد شود، بیمه بدنه خودرو بخش بسیار زیادی از خسارت شما را جبران خواهد کرد.

دومین عیبی که برای بیمه بدنه خودرو وجود دارد، پوشش های محدود این بیمه است. در واقع، بعضی از پوشش های بیمه بدنه خودرو در پوشش های اصلی قرار نخواهند گرفت و همین موضوع سبب می شود که افراد برای استفاده از پوشش های بیشتر بیمه بدنه خودرو، هر یک از پوشش های مد نظر خود را به بیمه بدنه خودروی خودشان اضافه کنند و هزینه مربوط به آن را به صورت جداگانه بپردازند. هزینه بیمه بدنه خودرو، به مدل خودروی شما بستگی دارد. این نیز یکی از معایبی است که برای بیمه بدنه خودرو وجود دارد. برخلاف بیمه شخص ثالث، هزینه مربوط به بیمه بدنه خودرو یک نرخ مشخص و ثابتی نیست و افراد باید برای خرید بیمه بدنه خودرو به مدل ماشین خود نیز دقت داشته باشند. بدیهی است که هر چه مدل خودروی فرد متقاضی بالاتر باشد، هزینه مربوط به بیمه بدنه خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آخرین عیبی که می توان برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفت، نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو است. در واقع، افراد برای دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو نیاز به انجام مراحلی دارند که شاید زیاد هم آسان نباشد! اما به هر حال این روندی است که برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید از سوی فرد بیمه شده انجام شود.