بیمه عمر مختلط

از آغاز پیدایش‌ جوامع‌، انسان‌ در جستجوی‌ تأمین نیازهای جسمی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ بوده‌ است‌. شرکت های‌ بیمه‌ با توجه‌ به‌ همین‌ اصل، با ارائه‌ طرح های‌ متفاوت‌ و مبتکرانه متناسب‌ با نیازهای‌ انسانِ امروز،‌ در پی‌ تأمین‌، تسهیل‌ این امر و ایجاد ثبات‌ مالی‌ برآمدند تا در زمان‌ بروز حادثه‌ ناگوار، افراد وابسته‌ به‌ شخص‌ فوت شده و یا حادثه‌ دیده‌ توان تأمین نیازهای خانواده‌ را داشته باشند و بتوانند از مزایای‌ این‌ تأمین‌ اقتصادی‌ بهره‌ مند شوند.

بیمه‌های عمر مختلط به بیمه نامه‌هایی گفته می‌شود که از ترکیب بیمه نامه‌های به شرط فوت و به شرط حیات با یکدیگر به وجود می‌آیند. در بیمه‌های عمر مختلط بیمه گر متعهد است که در قبال دریافت حق بیمه ی مشخص از بیمه گذار، در صورت فوت بیمه شده در طول دوره ی بیمه نامه سرمایه ی فوت بیمه نامه را به ذینفع یا ذینفعان بیمه نامه پرداخت نماید و در صورت حیات بیمه شده نیز متعهد به پرداخت سرمایه یا اندوخته ی بیمه نامه به ذینفع بیمه نامه می‌باشد. بیمه‌های عمر مختلط به ۵ دسته ی کلی تقسیم بندی می‌شوند.

. بیمه عمر مختلط پس انداز

. بیمه عمر مستمری خانوادگی

. بیمه عمر سرمایه ی فرزندان (بیمه ی پرداخت سرمایه در انقضاء مدت)

. بیمه عمر مختلط دو نفره

. بیمه عمر و سرمایه گذاری

ویژگی‌های بیمه‌های عمر مختلط

در چهار مورد نخست فوق، در صورتی که بیمه گذار بیش از دو سال حق بیمه پرداخت کرده باشد، می‌تواند بیمه نامه را بازخرید و ۹۰% از اندوخته ی خود را برداشت نماید. در صورتی که حق بیمه کمتر از دو سال پرداخت شده باشد و ادامه نیابد، بیمه نامه باطل شده و مبلغی به بیمه گذار بازنمی‌گردد. در تمامی‌بیمه‌های عمر مختلط، بیمه گذار پس از گذشت دو سال از آغاز بیمه نامه و پرداخت اقساط حق بیمه، می‌تواند ۹۰% از اندوخته ی خود را به صورت وام دریافت کند.

در چهار مورد نخست بیمه‌های عمر مختلط فوق، در صورت عدم ادامه ی بیمه نامه پس از دو سال، سرمایه ی بیمه نامه به سرمایه ی مخفف تبدیل می‌شود. بدین معنی که سرمایه ی بیمه نامه به نسبت حق بیمه ی پرداختی کاهش می‌یابد و تعهدات بیمه گر با سرمایه ی مخفف به قوت خود باقی خواهند بود. در مورد پنجم بیمه گذار هر زمان تمایل داشته باشد می‌تواند بیمه نامه را با دریافت اندوخته بازخرید نماید.

نرخ محاسبه فنی سود در بیمه‌های مختلط در چهار مورد اول ۶ درصد و در مورد پنجم ۰۸/۱۶ درصد است.

کلیه ی بیمه‌های مختلط شامل سود مشارکت در منافع می‌شوند.

بیمه عمر و سرمایه گذاری (بیمه عمر مختلط مورد پنجم) دارای پوشش‌های اضافی فراوانی است که فوت بر اثر حادثه، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر حادثه، هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه، امراض خاص، معافیت از پرداخت حق بیمه و مستمری ناشی از معافیت و پوشش درمان تکمیلی را شامل می‌شود که شرح هر یک از این پوشش‌ها به طور تفصیلی در سایر مطالب سایت بیم دان پرداخته شده است.

مزایا و معایب بیمه عمر مختلط

  • نوعی جمع آوری سرمایه وبه عبارتی پس انداز است
  • ارائه تخفیف در صورت خرید بیمه نامه های جدید صورت می گیرد
  • ارائه کلیه خدمات اینترنتی و از طریق وب سایت ها
  • در صورت اتمام قرارداد پرداخت کل سرمایه به بیمه شونده ممکن است
  • امکان دریافت وام و دارای ارزش بازخرید وجود دارد
  • امکان تبدیل بیمه به انواع بیمه مستمری
  • ضعف در تامین مالی ذینفعان در صورت فوت فرد وتشکیل پس انداز در مصارف خاص از جمله تامین نیازهای پزشکی وخدمات
  • در صورت درخواست فرد به تغییر برخی موارد دربیمه نامه، این امکان بعد از صدور بیمه نامه داده وجود ندارد
  • محدودیت سنی افراد زیر پانزده سال در ارائه بیمه نامه. این بیمه نامه شامل پوشش بیماری های صعب العلاج نمی باشد

.

نیازهای‌ خانواده‌ در بیشتر جوامع‌ بشری‌ با هر درجه‌ای‌ از پیشرفت‌ و تکامل‌ را می‌توان‌ به‌ شرح‌ زیرطبقه‌ بندی‌ کرد:

  • تأمین درآمدی معین‌ و مشخص ‌برای ‌افراد یک خانواده ‌پس‌ از فوت‌ نان ‌آور خانواده‌.
  • تأمین‌ درآمدی‌ معین‌ و مشخص‌ برای‌ ایام‌ از کارافتادگی‌، پیری‌ و بازنشستگی‌.

بیمه‌ های‌ اشخاص‌ (عمر، حادثه‌، درمانی‌) یکی‌ از شاخص های‌ شناخته‌ شده‌ برای‌ سنجش‌ میزان‌ تأمین‌ و رفاه‌ مردم‌ کشورهاست‌. کشورهایی‌ که‌ افراد آن‌ از این‌ تأمین‌ برخوردارند، با اطمینان‌ بیشتری ‌در برنامه‌ریزی‌ توسعه‌ و گسترش‌ جامعه‌ خویش‌ مشارکت‌ می‌نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *