بیمه عمر گروهی

در اغلب بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی، کارگرانی مشغول به کارند که به دلیل ماهیت شغلی‌شان در معرض خطرات جدی می‌باشند و در صورت بروز حادثه، امکان پرداخت هزینه‌های بیمارستانی را نداشته و در صورت فوت، خانواده‌های آنها بی‌سرپرست شده و منبع مالی برای امرار معاش نخواهند داشت. جهت برقراری آرامش خیال و جبران خسارت، بیمه‌گذار می‌تواند با بیمه نامه‌های حوادث گروهی، زیان‌های اقتصادی ناشی از حادثه را برای سرپرست خانوار و یا افراد تحت تکفل وی تأمین نماید.

یکی از راه‌های مؤثر برای جبران حوادث و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در آینده، استفاده از بیمه عمر می‌باشد. این بیمه انواع مختلفی دارد و در قالب طرح‌های متفاوتی ارائه می‌شود. یکی از انواع بیمه عمر، بیمه عمر گروهی است که غالبا برای کارمندان و کارکنان شرکت‌ها، سازمان‌ها و … ارائه می‌گردد. آنچه به عنوان بیمه عمر گروهی رایج است، می‌تواند در برگیرنده بیمه‌های مختلفی مثل بیمه عمر و حوادث گروهی، بیمه عمر و سرمایه گذاری گروهی و … باشد. پوشش‌های اصلی این بیمه‌نامه، فوت و نقص عضو دائم (کامل و یا جزئی) و در صورت درخواست بیمه‌گذار، هزینه‌های پزشکی در اثر حادثه را نیز می‌تواند به عنوان پوشش فرعی درخواست نماید.

بیمه عمر گروهی یا همان بیمه عمر و حوادث گروهی در واقع متشکل از دو بیمه نامه مستقل از هم، بیمه عمر و بیمه حوادث است. بیمه عمر این بیمه نامه در واقع بیمه عمر زمانی  است و همه پوشش‌ها و مزایای بیمه عمر زمانی را برای بیمه گذار فراهم می‌کند. بدین صورت که در صورت فوت بیمه شده سرمایه خسارت فوت متعهد شده را شرکت بیمه پرداخت می‌نماید. بطور مرسوم مدت بیمه عمر زمانی گروهی یکساله می‌باشد. در بیمه نامه‌های عمر گروهی با توجه به سرمایه فوت درخواستی و میانگین سن، حق بیمه مشخص می‌گردد. معمولا روال اینگونه است در شرکت‌ها و سازمان‌ها، هر سال با توجه به پرداخت حق بیمه سالانه از طریق کسر از حقوق و تا زمانی که مشغول به کار باشند و قبل از بازنشستگی پرسنل این بیمه نامه را داشته باشند.

انواع بیمه‌‌نامه‌های حوادث گروهی

بیمه‌نامه حوادث گروهی:

این بیمه‌نامه‌ها به درخواست بیمه‌گذاران حقوقی و اغلب به صورت یکساله صادر می‌گردد. سازمان‌ها، شرکتها و سایر موسسات حقوقی می‌توانند پرسنل خود را (در صورتی که تعدادشان از 10 نفر کمتر نباشد) بصورت گروهی بیمه کنند.

بیمه‌نامه حوادث گروهی تورهای مسافرتی:

بیمه‌گذار در این بیمه‌نامه می‌تواند شخصیت حقوقی (آژانس‌های مسافرتی و …)، و حقیقی (مسئول آژانس مسافرتی، راهنمای تور و …. ) داشته باشد؛ ارائه پوشش بیمه حوادث گروهی تورها به بیمه‌گذاران حقیقی به شرطی مجاز است که ارتباط بیمه‌گذار با بیمه‌شدگان با هدفی غیر از اخذ پوشش بیمه موضوع این بیمه‌نامه ‌باشد، به عنوان مثال سرپرست و یا عضو یک خانواده یا گروه دوستانه نمی‌تواند برای سفرهای خانوادگی و …. به عنوان بیمه‌گذار برای سایر اعضا خانواده و یا دوستان خود این بیمه‌نامه را خریداری نماید و می‌بایست این بیمه‌نامه حتما توسط یه آژانس گردشگری و یا نظایر آن خریداری شود و حتما درخواست کتبی بیمه‌گذار حتما مهر و امضاء آن مؤسسه موجود باشد. این بیمه‌نامه‌ها اغلب به صورت کوتاه مدت صادر و حداقل تعداد بیمه‌شدگان در این بیمه‌نامه‌ها 20 نفر می‌باشد.

بیمه‌نامه حوادث گروهی مهدکودک‌ها:

در این بیمه‌نامه کلیه نوباوگان مهدكودك‌ها از گروه سنی 6 ماه تا 7 سال و همچنین پرسنل آن با حق‌بیمه‌ای اندک تحت پوشش بیمه فوت، نقص عضو و از کارافتادگی و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه قرار می‌گیرند.

بیمه‌نامه حوادث گروهی تحصیلی (دانش‌‌آموزی و دانشجویی):

در این طرح، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدارس دولتی و غیر دولتی با پرداخت حق‌بیمه نازل برای مدت یکسال و به صورت 24 ساعت شبانه روز دانش آموزان و دانشجویان خود در قبال خطرات فوت و نقص عضو و هزینه پزشکی بر اثرحادثه تحت پوشش قرار می‌دهند .

بیمه‌نامه طرح مصوب کارکنان دولت:

این نوع بیمه مخصوص کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به دولت می‌باشد و سرمایه آن از 10  تا 55 میلیون ریال با انتخاب موسسه طرف قرارداد است. حق‌بیمه این نوع قرارداد با توجه به میزان سرمایه ثابت است، پوشش بیمه‌ای موضوع این قرارداد  نقص عضو در اثر حادثه با مبلغ سرمایه مندرج در قرارداد است. بیمه‌شدگان در این قرارداد تا سن 70 سالگی تمام تحت پوشش عمر و حوادث قرار دارند. شایان ذکر است حسب تصویب نامه شماره 15467/ ت 28916 ﻫ  مورخ 18/2/85 هیأت محترم وزیران و نامه شماره 186626/ 100 مورخ 16/11/85 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمانها و مؤسسات وابسته به دولت موظف به انعقاد قرارداد مصوبه کارکنان دولت از تاریخ 1/1/86 بدون سقف سني گرديده‌اند، لذا چنانچه سازمان يا مؤسسه دولتي متقاضي اين نوع پوشش بيمه‌اي باشند اين شرکت پس از اخذ اطلاعات لازم نسبت به ارائه خدمات بيمه‌ای مناسب اقدام خواهد نمود.

بیمه حوادث گروهی مازاد بر طرح کارکنان دولت:

با توجه به اینکه در طرح کارکنان دولت سرمایه پوشش‌ها ثابت می‌باشد در صورتی که بیمه‌گذار تمایل به افزایش سرمایه بیمه‌نامه داشته باشد این نوع بیمه‎نامه در چند سرمایه و پوشش‎های مختلف قابل ارائه به بیمه گذار می‌باشد.

با توجه به اینکه بیمه عمر گروهی تمامی مزایای بیمه‌های عمر زمانی را دارد برای همه افرادی که به‌نوعی در یک سازمان و اداره و شرکت مشغول به کار هستند مناسب است. فرقی نمی‌کند که شما در چه موقعیت شغلی با یک سازمان و اداره همکاری می‌کنید. از یک کارگر و کارمند گرفته تا مدیران میانی و … همه می‌توانند از امکانات بیمه‌های عمر گروهی استفاده کنند. البته با توجه به اینکه اغلب این طرح‌های بیمه‌ای همراه با بیمه حوادث ارائه می‌شوند آن‌دسته از کارکنانی که حرفه و شغل آن رسیک حادثه بالاتری دارد بهتر است که حتما توسط سازمان خود بیمه عمر و حوادث گروهی شوند.

با توجه به ماهیت این بیمه نامه که دو بیمه (بیمه عمر و  بیمه حوادث) را شامل می‌شود، پوشش‌ها به قرار زیر هستند:

  • فوت به هر علت
  • نقص عضو جزئی و کلی و ازکارافتادگی دائم
  • هزینه‌های پزشکی ناشی از حوادث از قبیل هزینه پزشکی ناشی از حادثه ، هزینه‌های بستری در بیمارستان و سایر هزینه‌های درمانی

مزایای بیمه عمر گروهی

  • قیمت بسیار ارزان
  • همه افراد تحت پوشش با داشتن طبقه های شغلی مختلف دارای نرخ بیمه یکسانی می باشند
  •  امکان خرید قسطی این بیمه نامه است که حق بیمه فرد بیمه شده به صورت تقسیط ماهانه از حقوقشان کم می شود، که این یکی از برترین مزایای بیمه عمر و حوادث گروهی است.
  • نداشتن چکاپ پزشکی
  • انعطاف پذیر بودن. بیمه عمر و حوادث گروهی این امکان را دارد که اگر در طول مدت داشتن این بیمه نامه تعداد نفراتی به سازمان ها و یا ادارات و شرکت‌هایی  که این بیمه نامه را دارند  اضافه و یا کم شود ، می‌توان تغییراتی را در لیست افراد بیمه شده ایجاد نمود.

برای خرید بیمه عمر و حوادث گروهی معمولا همه شرکت‌های بیمه اطلاعات زیر را از سازمان‌ها و ادارات طرف قرار داد خود دریافت می‌کنند:

  • میانگین سنی بیمه شوندگان: میانگین متوسط سن بیمه شده‌ها از فاکتورهای مهم در محاسبه نرخ این بیمه نامه می باشد، از این رو در همه شرکت های بیمه میانگین سنی در اعلام نرخ بیمه عمر و حوادث منظور می شود.
  • طبقه های شغلی: مشخص شدن ریسک بیمه شدگان در بیمه نامه عمر و حوادث گروهی بر اساس طبقه بندی شغل های آن سازمان انجام می‌گیرد. در این بیمه نامه‌ها بر اساس متوسط ریسکی که از طریق طبقه های شغلی فعال در آن سازمان اعلام می شود، قیمت ریسک سنجی شده و ارائه می‌شود. سازمان‌هایی که ریسک شغلی بالایی دارند باید حق بیمه بالاتری را پرداخت نمایند.
  • میزان سرمایه و پوشش های مورد درخواست: سرمایه و پوشش‌های این بیمه نامه با توجه به حق بیمه اندکی که دارد بسیار ارزنده می باشد. از این رو سازمان ها می توانند به راحتی از طریق پرداخت حق بیمه مناسب ، پوشش های عالی بیمه ای را برای کارمندان خود تهیه نمایند. سقف پوشش ها و سرمایه مورد درخواست از طرف بیمه گذاران بر اساس شرایط هر بیمه نامه متفاوت است. هر شرکت بیمه با توجه به شرایط و مشخصات شغلی، سنی و پوشش ها و سرمایه بیمه نامه به سازمان ها و شرکت های مختلف اعلام نرخ می نماید.

با نهایی شدن شرایط بیمه نامه عمر و حوادث گروهی بین شرکت بیمه گر و سازمان بیمه گذار قرارداد بیمه نامه عمر و حوادث با شروع کسر از حقوق از کارمندان شروع می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *